کد مطلب:1487 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:291

پوشانیدن بدن در نماز


796- مرد باید در حال نماز اگر چه كسی او را نمی بیند عورتین خود را بپوشاند و بهتر آن است كه از ناف تا زانو را هم بپوشاند.



797- زن بـایـد در مـوقع نماز , تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشاند , و احتیاط مستحب آن است كه كف پاها را هم بپوشاند.



ولی پوشاندن صورت به مقداری كه در وضو شسته می شود و دستها تا مچ و روی پاها تا مچ پا لازم نیست .



امـا برای آن كه یقین كند كه مقدار واجب را پوشانده است , باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ ها را هم بپوشاند.



798- موقعی كه انسان قضای سجده فراموش شده یا تشهد فراموش شده را به جا می آورد باید خود را مثل موقع نماز بپوشاند.



و احتیاط مستحب آن است كه در موقع به جا آوردن سجده سهو نیز خود را بپوشاند.



799- اگـر انسان عمدا یا از روی ندانستن مساله , از روی تقصیر در نماز عورتش را نپوشاند نمازش باطل است .



800- اگر شخصی در بین نماز بفهمد كه عورت او پیدا است .



بـایـد او را بـپوشاند و لازم نیست كه نماز را اعاده نماید , ولی احتیاط آن است كه در حالی كه فهمیده كه عـورت او پـیدا است چیزی از اجزا نماز را به جا نیاورد , و اگر



801- اگر لباس در حال ایستادن عورت را می پوشاند , ولی ممكن است در حال بعد از نماز بفهمد كه در نماز عورت او پیدا بوده نمازش صحیح است .



دیـگـر , مثلا در حال ركوع و سجود نپوشاند , چنانچه موقعی كه عورت او پیدا می شود , به وسیله ای آن را بپوشاند , نماز او صحیح است , ولی احتیاط مستحب آن است كه با آن لباس نماز نخواند.



802- انـسان می تواند در نماز خود را به علف و برگ درختان بپوشاند ولی احتیاط مستحب آن است وقتی خود را به اینها بپوشاند كه چیز دیگری نداشته باشد.



803- انـسـان در حـال نـاچـاری كه چیزی برای پوشانیدن عورت خود ندارد می تواند برای نمایان نبودن پوست عورت گل و مانند آن را به او بزند.



804- اگـر چـیزی ندارد كه در نماز خود را با آن بپوشاند , چنانچه مایوس از پیدا كردن آن نباشد بهتر آن است كه نماز خود را تاخیر بیندازد و اگر چیزی پیدا نكرد در آخر وقت مطابق وظیفه اش نماز بخواند ولی اگر نماز را در اول وقت خواند و عذرش تا آخر وقت ادامه پیدا نكرد احتیاط واجب آن است كه نماز را اعاده كند.



805- كـسـی كـه می خواهد نماز بخواند , اگر برای پوشاندن خود حتی برگ درخت و علف و گل و لجن نـداشـتـه بـاشـد و مـایـوس بـاشد كه تا آخر وقت چیزی پیدا كند كه خود را با آن بپوشاند , در صورتی كه اطـمـیـنان دارد كه ناظر محترم او را نمی بیند ایستاده و با ركوع و سجود اختیاری نماز بخواند و چنانچه احتمال دهد كه ناظر محترم او را می بیند باید به طوری نماز بخواند كه عورت او نمایان نباشد مثل این كه نـشـسـتـه نماز بخواند یا آن كه ركوع یا سجود اختیاری را ترك كرده با اشاره ركوع و سجود به جا آورد , و احتیاط لازم آن است كه شخص عاری در حال نماز عورت خود را با بعضی از اعضای بدن خود بپوشاند مثل دو ران در حال نشستن و دو دست در حال ایستاده .